- Brzdná síla [N] – síla působící proti směru pohybu vozidla vyvozená účinkem brzdy, resp. brzdové soustavy (dosahuje-li brzdná síla právě velikosti adhezní síly na kolech vozidla, označuje se tento stav jako brzdění na mezi adheze).
- Ovládací síla brzdy [N] – síla vynaložená na brzdění buď řidičem, nebo jiným zdrojem energie.
- Brzdící síla [N] – síla, která vzniká přímo v brzdě účinkem ovládací síly prostřednictvím převodu brzdy a vyvolává zpomalující sílu na brzděných prvcích.
- Doba brzdění [s] – doba uplynulá od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla až do okamžiku, kdy účinek brzdy pomine nebo kdy se vozidlo zastaví.
- Dráha brzdění [m] – dráha ujetá vozidlem v době brzdění.
- Doba prodlevy brzd [m.s-2] – měří se od okamžiku, kdy řidič začne působit na brzdu vozidla, až do okamžiku, kdy dosáhne své plné výše.
- Doba náběhu brzdění [m.s-2] – měří se od okamžiku, kdy se účinek brzd začne projevovat, až do okamžiku, kde dosáhne své plné výše.
- Účinná doba brzdění [s] – měří se od okamžiku, kdy se účinek brzdy začne projevovat, až do okamžiku, kdy pomine nebo se vozidlo zastaví.
- Doba doběhu brzdění [m.s-2] – měří se od okamžiku, kdy řidič přestane působit na brzdu, až do okamžiku, kdy účinek brzd pomine.
- Brzdné zpomalení [m.s-2] – úbytek rychlosti vozidla za 1 s způsobený účinkem provozní, pomocné nebo zpomalovací brzdy.
- Brzdná dráha [m] – dráha brzdění, jestliže bylo vozidlo brzděno až do zastavení.
- Brzdný součinitel [střední, okamžitý] – poměr odpovídajícího brzdného zpomalení a tíhového zrychlení.
- Brzdný sklon [°] – sklon svahu, na kterém lze vozidlo brzdou udržet v klidu (je měřítkem účinnosti parkovací brzdy).
- Brzdný výkon [W] – součin brzdné síly [N] a rychlosti vozidla [m.s-1].
- Slábnutí brzd – zmenšení účinku brzd, způsobené jejich oteplením během brzdění (po vychladnutí brzd pomine).
- Sílení brzd – zvětšení účinku brzd způsobené různými vlivy při provozu.
- Adheze – přilnavost vozidla k vozovce. Velikost této síly závisí jak na stavu vozovky, tak na stavu a druhu pneumatik. Překročí-li brzdná síla velikost adhezní síly, kolo se přestane otáčet, zablokuje se a začne se smýkat. Takové kolo ztrácí svou vodící funkci i brzdnou sílu.
- ABS - Protiblokovací systém, zabraňující zablokování kol při brzdění.
- ASR – Protiprokluzová regulace hnacích kol zajišťující stabilitu a řiditelnost vozidla při rozjezdu a akceleraci.