Vítejte na stránce brzdy.websnadno.cz v sekci Kapalinové brzdy
Úpravu tohoto bloku zahájíte dvojklikem...
Princip
Tlak je vytvořen brzdovým pedálem působícím na píst v hlavním válci. Pístky v brzdových válečcích mají různě velké plochy. Na menší plochu pístku působí menší tlak kapaliny
a naopak. Kapalinové brzdy pracují s vysokým tlakem (až 18 MPa) díky tomu můžou brzdové soustavy využívat malé rozměry. Při malých vůlích, které jsou v kapalinových brzdách,
se po stlačení brzdového pedálu dá do pohybu malé množství kapaliny, tlak vzroste a brzdy začnou účinkovat. Tzn., že pracují s minimálním zpožděním. Kapalinové brzdy vyžadují minimální údržbu.
Na hlavní brzdový válec působí síla brzdového pedálu. Ta bývá zvýšena posilovačem brzd. V některých částech brzdové soustavy mohou být regulátory tlaku brzdové kapaliny
(např.: okruh brzd zadní nápravy). Obvykle se jako přední brzdy používají kotoučové a zadní bubnové. Ovšem je možno použít u všech kol kotoučové brzdy.
Konstrukce
Na hlavní brzdový válec působí ovládací síla brzdového pedálu, která bývá zvýšena posilovačem brzd. Pomocí hydraulického převodu je možno vytvořit velkou přítlačnou sílu v kolových brzdách při poměrně malé ovládací síle na brzdovém pedálu. V některých částech brzdové soustavy (např. v okruhu brzd zadní nápravy) mohou být omezovače nebo regulátory tlaku brzdové kapaliny
Jako kolové brzdy se převážně používají u předních kol kotoučové brzdy a u zadních bubnové .Ovšem stále častěji se používají kotoučové brzdy u všech kol.
Z důvodu bezpečnosti dnes bývají brzdy tvořeny dvěma na sobě nezávislými okruhy.Proto se u kapalinových brzd používá dvojitého tandemového hlavního brzdového válce. Díky tomuto při poruše jednoho okruhu je vozidlo schopno zabrzdit okruhem druhým